Det här är Hotel de la Couronne, i Solothurn, Schweiz. Jag har aldrig bott på det alltså, men när vi var i Solothurn i april (en väldigt fin stad för övrigt) hittade jag det och blev ögonblickligen förälskad. Det ser alldeles lagom tjusigt och bedagat ut på samma gång, det är precis den sortens byggnad som sätter igång min fantasiförmåga. Vilka som bott där, vilka de varit och vad de gjort. Det är precis den här sortens hotell som jag romantiserar när jag romantiserar hotelliv.

Jag dricker Coca-Cola Zero med citron. Det måste vara det största självbedrägeri som man kan hålla på med på området söta drycker, detta att tänka att det är toppen att dricka läsk som inte innehåller några kalorier. Men vad innehåller det då? Gift, I presume. Citronen däremot, det är inte att ljuga för sig själv, det är bjuda sig själv på något av det bästa som den ätliga världen har att ge. Citron är den bästa citrusfrukten, jag älskar hur de ser ut, hur de doftar, hur de piffar upp spaghetti och vatten, hur de passar i desserter och nästan all mat och hur goda de är att äta au naturel. Det är ett så vackert ord också – citron. Jag skulle kunna skriva väldigt långt och omständligt om min kärlek till citronen. Citroner är så vansinnigt…begärliga!

Här kan ni förresten läsa min intervju med min före detta klasskamrat, konstnären Joakim Forsgren. Han är också aktuell med Konstfacks vårutställning nu.