Idag är den där dagen som nationen har förberett sig för i evigheter, och jag är inte så intresserad av deras förehavanden – men eftersom jag misstänker att teven kommer att stå på här ikväll oavsett vad jag tycker om det, kommer jag säkert att få anledning att titta lite på klänningarna och maten. Kläder och mat, det enda som är fascinerande med fester av den här kalibern. Och även jag har skrivit en text om äktenskapet, som faktiskt inte alls skrevs apropå Victoria och Daniel – utan apropå den allmänna äktenskapstrend som just nu ligger begravd under den särskilda, kungliga.

Jag tycker att Aase Berg är bra idag, och då säger väl ni: ”Ja, vad är det med det då? Det tycker du ju jämt!” Och ja, det är helt sant, nästan precis jämt och det är just det som är så fascinerande och glädjande. Jag tycker att hon skriver så förbannat bra och resonerar så himla klokt, att hon är sjukligt bra även de gånger då jag egentligen inte delar hennes utgångspunkt. Jag tycker att det i åtta fall av tio är väldigt tråkigt med språkmaterialistisk poesi. Men Berg talar för sin sak på ett sätt som Greider inte kommer i närheten av (jag är förresten inte så förtjust i hans poesi heller).

Men, här en helt annan iakttagelse som jag har tänkt att presentera i evigheter: Bodil Malmstens blogg har blivit så satans bra sen hon flyttade hem till Sverige!