Den här vintern är så förgjordat förkyld. Jag är krasslig precis hela tiden, lite kli i halsen, lite hängig, något som känns som febrighet men som på termometern aldrig letar sig upp över 37.4 futtiga grader. De dagar då jag känner mig helt frisk är lätträknade, och då är förmodligen en eller två ungar sjuka istället. Och sen är det min, vår, de vuxnas tur igen. All over again. Det är inte utan att man känner sig nödd och tvungen att shoppa lite. Att unna sig. Så det gjorde jag idag. På H&M hittade jag en fin, navy-aktig kavaj med guldknappar (jag är svag för guld och stod länge och fingrade på en paljettväst i just guld, men kände att där får gränsen gå) som jag tror kommer att bli perfekt när det våras. (Upptäckte när jag kom hem att den var från Divided, vilket kändes sådär, eftersom jag har så svårt att förlika mig med sånt där ungt mode. Men det är mest fånerier, det är en fin kavaj och jag tycker om den.) Ett blåvitt, randigt linne blev det också för att fortsätta på det marina temat. Säg den modevår som inte när sailordrömmar?

Det bästa med min shoppingtur var ändå sminket. Jag gick till NK idag, och det gjorde jag enbart av det skälet att jag ville maximera känslan av eskapism och lyx under det här korta lufthålet mellan texter väntar på att bli skrivna, böcker på att bli lästa. Jag köpte concealer från MAC (tack Linna för tips och tack Bjooti som är ursprungskällan) och gick till Chanel för att köpa ett nagellack i en av säsongens tre färger, ”Inattendu”. Det var slutsålt, vilket fick till följd att expediten frågade om jag ville sätta upp mig på en väntelista. Åh, jag tror aldrig att jag har varit med om något så glamouröst som att stå på väntelistan för ett nagellack från Chanel – jag sa glatt ja! (Här kan man förstås invända och säga att man aldrig har hört talas om nåt så fånigt som en väntelista för ett fucking nagellack, och det är helt sant, men idag var jag en person som ville bejaka glamouren och exklusiviteten.) Men sen gick jag till Åhléns och tjackade lacket där, och på så vis fick jag både ta med mig den lilla Chanelflaskan hem OCH stå på en väntelista. Vilken win-win-situation.